Дорошко Світлана Олександрівна

 

ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ –

НАУКОВО-ПРАКТИЧНА СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ ОСОБИСТОСТІ

ДО СВІДОМОГО ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ

 

В наш час розроблено нову систему роботи по профорієнтації, яка знайшла широке визначення в наукових колах, у практиці профорієнтаційної роботи з учнівською молоддю. Вихідною позицією у розробці нової системи професійної орієнтації було бачення особистості насамперед не як об'єкта, а як суб'єкта саморозвитку. Засоби професійної орієнтації при цьому набувають характеру сприятливих умов, що стимулюють особистість до профорієнтаційної діяльності й через це до самопізнання, самокорекції й саморозвитку із спрямуванням на оптимальне вирішення власних життєвих завдань. Через таке визначення професійної орієнтації змінюються підходи до характеристики її структури та змісту, до її методів, отже, до системи її практичного втілення, її здійснення.

Отже, професійна орієнтація може і повинна бути включеною до цілісної системи шкільної навчально-виховної роботи з учнівською молоддю. Головною метою школи є підготовка учня до виходу в самостійне життя після закінчення школи. Таке профорієнтаційне завдання навчально-виховного процесу в школі значною мірою припадає на допрофесійне навчання й виховання.

Профорієнтаційна робота у школі будується на таких концептуальних засадах:

•  Виявлення здібностей школярів й надання їм інформації про майбутню діяльність, професію.

•  Організація роботи гуртків, в яких можна поглибити й розвинути свої можливості.

•  Участь у предметних олімпіадах і конкурсах МАН.

•  Проведення позакласних заходів щодо можливостей працевлаштування з використанням новітніх розробок у різних галузях науки .

Правильний вибір професії — це моральне задоволення, висока самооцінка. Водночас це й висока продуктивність праці, висока якість продукції. Вибір професії — точка, в якій сходяться інтереси особистості та суспільства, де можливе й необхідне поєднання особистих і загальних інтересів.

З метою підвищення мотивації до працевлаштування молоді на робочі професії, уявлення про підприємства району протягом року організовуються екскурсії на підприємства нашого району, села. Зустрічі з представниками різних професій. Під час екскурсії учні спостерігають за виробництвом, знайомляться зі специфікою та умовами праці, можливостями професійного зростання, навчання без відриву від виробництва з метою підвищення кваліфікації.

Такі зустрічі завжди викликають інтерес з боку учнів: вони дізнаються про те, що якісні зміни багатьох робочих професій потребують серйозної та глибокої підготовки молодих фахівців, що сучасне підприємство має високоефективні технології, і для роботи на виробництвах та сільськогосподарчих підприємствах необхідні висококваліфіковані спеціалісти. Таким чином у дітей формується позитивне відношення до робочих професій.

Мріючи про ту чи ту професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Щоб відповісти на це питання, вони мають знати вимоги професії до її носія. Такі вимоги розроблено до багатьох професій. Професійну консультацію з учнями здійснюють психолог школи, педагог-організатор враховуючи результати діагностик, тестів. Аналогічні консультації надаються і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, змогли певною мірою допомогти їм у цьому. До професійної консультації залучають також медичну сестру школи, яка знає перелік медичних протипоказань стосовно основних професій, що може запобігти небажаним випадкам, коли учням доводиться змінювати професійну орієнтацію вже на етапі відбору.

Допомогти молодій людині у свідомому визначенні свого місця в професійній структурі суспільства покликані і психологи, і педагоги, і медичні працівники. Психолого-педагогічна функція профорієнтації - це перш за все виявлення і формування інтересів, нахилів, здібностей школярів, визначення шляхів і умов ефективного управління їх професійним самовизначенням.

Профорієнтаційну роботу в школі проводять учителі всіх навчальних предметів, класні керівники, інші члени педагогічного колективу.

Важливу роль у професійній орієнтації школярів відіграють факультативні курси.

Провідна роль у роботі з профорієнтації належить класному керівник у . Він упродовж тривалого часу спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Серед форм такої роботи, використовуваних класними керівниками, найефективнішими є екскурсії, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, що дає їм змогу спостерігати за розвитком у школярів професійних інтересів.

Школа постійно підтримує зв'язок з Центром зайнятості. Отримує інформацією про непопулярні , але потрібні на ринку праці спеціальності

Вибір професії — складний і відповідальний крок у житті кожної людини, від якого багато в чому залежить її майбутня доля. Правильно обрати професію — значить знайти своє місце в житті. Поспішність і легковажність у даному разі неприйнятні, вони можуть зруйнувати життєві устремління, дезорієнтувати кар'єрну траєкторію, тим самим роблячи людину нещасною.

Hosted by uCoz